lørdag 1. oktober 2011

en liten oppdatering fra Italia


Etter brannen forrige kvelden har det vært stille og rolig her nede. Jeg bestemte meg for å bli her noen dager til og er ekstremt produktiv. Det er mye inspirasjon å hente fra havet. Jeg nyter nå den siste solnedgangen før jeg i morgen igjen kaster meg på toget og drar inn i landet og opp i fjellene  til Palaia for å møte de andre.
Det er en glede å ta tog her nede. Det er billig. Folk er hyggelige. Det er enkelt å finne frem selv for en som greier å gå seg bort på de aller mest utrolige steder. Kanskje har NSB noe å lære av de Italienske jernbaner.
Igår hadde jeg en nydelig lunsj. Spagetti Calamaretti, helt fantastisk. Åpnebart kom jeg i vaktskiftet. Etter den deilige spagettien tenkte jeg det var godt med litt dessert. En ny dame kom frem til bordet og spurte høflig på Italiensk om jeg skulle ha noe mer. Da den forrige servitøren snakket utmerket engelsk, spurte jeg selvsagt pent om hun også snakket engelsk. Det gjorde hun ikke. I stedet kom det på ganske irritert og heftig Italiensk at det var jeg som var i Italia og burde snakke Italiensk til henne. Tilsynelatende syns hun det var frekt av meg å forvente at hun skulle snakke engelsk. Det hun ikke helt forsto var at jeg skjønte alt hun sa. Det ble nesten litt komisk. Jeg nikket bekreftende og syns selv det var dumt at jeg ikke snakket bedre Italiensk. Men det er vanskelig å forklare at tungen min slår krøll på seg når jeg prøver å snakke dette for meg noe kompliserte språket. Men noen ord kan jeg jo. Jeg bestilte Creme Bruillet. Det hadde de ikke. Jeg sa det var greit, da skulle jeg ikke ha noe. Litt snurt spør hun videre om jeg vil ha kaffe. Men det drikker jeg ikke, så jeg måtte avslå det også. Kroppsspråket talte godt for seg da hun snudde på helene og gikk tilbake til kjøkkenet. Men hun var meget blid og elskverdig da hun kom ut etter noen minutter med kuleis og bringebær.  De er søte disse italienske damene!
Det er fortsatt god varme her om dagen, litt kjøligere når sola går ned. Men veldig romantisk å gå tur langs stranden i mørket. Kanskje ikke så romantisk når man må gjøre det alene. Men vakkert er det!
Håper været der hjemme også byr på litt sol og varme J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar