lørdag 19. mai 2012

Tilbake i Esteli!

Kjære alle nære og kjære som følger oss på reisen :-)
Nå er vi tilbake i Esteli etter en meget innholdsrik og spennende rundreise i et sammensatt og variert land. Med hver vår lille ryggsekk, sparsomt med klær, solkrem faktor 30, myggstift, Idoform, penn og papir, samt kamera og to ivrige fotografer la vi for en uke siden ut på en "roadtrip" vi ikke helt visste hvor bar. Vi startet i Leon, besøkte stranden der Torinn studerte spansk og latin amerikansk kulturhistorie for 7 år siden. Vi var i byen og så hvor hun bodde. Kjempefint for oss å kunne se det vi til nå bare har hørt så masse om.
Så gikk turen med lokal buss til Managua og videre til Granada. Hele veien dro vi kun på lys dag og i sol, da det er trafikken som tar flest liv i dette landet, særlig etter mørkets frembrudd og i regnvær. Vi har sett og opplevd så utrolig mye, både spennende, morsomt, trist, utrolig vakkert og litt skummelt. Hele registeret av virketrang og opplevelsesbehov er dekket. Vi har kjørt båter, hester, canopy (eksotisk taubane i jungelen sammen med apene) gamle skranglekjerrer, lokale busser, kassevogner,  Panga i Karibien, 12 manns fly på tvers av Nicaragua, og gått alene gjennom mørke stier. Når det er mørkt på Corn Island, så er det mørkt. Vi er blitt kjent med både det gode og det mindre fine som landet har å by på. Vi velger å fokusere på det fine som det absolutt har vært mest av. Nicaragua er såvisst ikke noe gourmet land, men vi har smakt på det som er blitt servert av lokal mat. Stort sett med gode resultater. Magene har vært litt i ulage til tider, men ellers har vi stort sett vært friske. Vi har truffet masse spennende mennesker, både Nicaer og folk på "loffen" som oss, fra mange forskjellige steder i verden. Særlig de siste dagene på Corn Island. Der opplevde vi tre dager med en liten bit av paradis. For de som drømmer om idylliske øyer, sol, varmt vann, romantiske solnedganger og hyggelige mennesker, kan Little Corn Island anbefales. De fleste vi møtte der var under 30, så jeg har virkelig feriert med ungdommen :-)  Det er utenfor sesong, så vi var ikke så mange. Det var nesten så vi bare ville bli igjen der i dag, men virkeligheten kaller. Dessuten var vi tomme for både myggstift og solkrem. Det er et must på den øya. Vi har allerede rukket masse idag. Reiste fra øya med båt klokken 06.00. Så fly til Managua. Så i bil de timene til Esteli. Nå er sand og saltvann snart vasket ut av både klær og hår og vi må på markedet å handle mat før kvelden. Det er helg og i morgen skal vi til Mira Flor, et utsiktspunkt i fjellene her i Esteli. Benytter samtidig anledningen til å hilse til Mira, som helt sikkert har det fint på hytta til Geir.
Dette har vært en uke vi kommer til å huske lenge og snakke mye om i tiden som kommer.
Jeg er dere evig takknemlig, dere som har bidratt til at jeg og Tuva fikk disse ukene hos Torinn. Samt den lille ekstra ferien vi har fått sammen. Takk til "sponsorer", hundepassere og alle som unner oss dette. Kanskje er det ikke så ille å bli 50 likevel :-)
Iallefall en gave som varmer, bokstavelig talt! Nå skal vi roe det ned noen dager i Esteli og gjøre oss enda bedre kjent her, hvor det også foregår masse spennende. Vi er alle tre enige om at dette er den beste byen. Passe stor. Blide mennesker. Trygg. Oversiktlig. Passe temperatur. Og akkurat passe eksotisk.
Bilder vil nok komme på FB utover i uken, sammen med kommentarer og muligens noen avsløringer :-)
Kos dere så masse alle sammen !