lørdag 15. september 2012

Impulstur til Mallorca


Kjære familie, venner og ikke minst hovedsponsorer!
Etter en særdeles hyggelig kveld hos Tuva, som egentlig ble natt før hodet traff puta, startet reisen til mallorca allerede klokken 06.00 i dag tidlig. Med «fast track» på gardermoen og ekstra service på flyet gikk turen som en drøm. På flyplassen i Palma spurte jeg i informasjonen hvilken buss jeg skulle ta for å komme frem til den adressen jeg hadde bestilt hotel på. De sperret opp øynene og sa «No buss» og slang pekefingeren med stor kraft i østlig retning og forklarte på spansk at det var laaangt. «Neida», tenkte jeg litt småarrogant. Seks og en halv mil er ikke langt, skjønner du. Ikke i Norge. Men turen fra flyplassen til hotellet tok akkurat dobbelt så lang tid som å reise fra Tuva til Gardermoen og til Mallorca.
Jeg måtte reise innom hovedstaden Palma. Mine reisebrev har for de oppvakte leserne (og de som kjenner oss Lønner godt) en viktig fellesnevner; Et eller annet sted på veien går jeg meg bort. Det skjedde selvsagt også denne gangen. I Palma.
Jeg er god på å sjekke himmelretning og solens plassering. Jeg er ikke fullt så god på å sjekke klokka. Det er jo ferie. Men en time feil i tid blir fort noen grader i feil retning. Og når jeg, sprek som jeg er blitt, tenker at å slepe på en koffert og en databag til musikken fra gitarkameratene er god trening, så går det både fort og langt i feil retning. Når jeg litt betuttet og mulefunken måtte erkjenne tabben og kapre meg en taxi, kjørte han nøyaktig samme lange veien tilbake, pluss en liten sving i den riktige retningen. Jeg var så nære, så nære når jeg startet å gå!
Som seiler er man jo kjent med missvisning og kompassfeil. Men jeg tror jeg må ha en innebygd tendens til retningsforvirring som kanskje er moden for behandling. På den annen side, så fikk jeg se mye mer av Palma enn jeg hadde tenkt, og traff hyggelige hjelpsomme mennesker. Og det er jo aldri feil!
I tillegg sovnet jeg god og sliten på bussen til Cala Moreia.
Her sitter jeg nå på en restaurant med nydelig utsikt over havet. Bølgeskvulp, solnedgang, glade mennesker i summende prat, lekende barn og høflige servitører skaper en perfekt ramme for nydelig lokalmat (blekksprut), sjelefred, bokperfeksjonering og opplading til det som kommer. 
Med andre ord -> Alt er perfekt på denne første dagen av min noe impulsive tur ned til varmen. Takk for at dere unner meg dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar