torsdag 7. april 2011

Meget god tale fra statsministeren på dagens landsmøte

Dagens åpningstale for statsministeren på arbeidspartiets landsmøte var superbra. Han er en god pedagog og fremstilte fremtidens helsepolitikk på en meget dyktig måte. Han lovte mer penger, noe som vil gjøre det lettere å gjennomføre de viktige sakene. Men vil han tørre å gjøre de viktige grepene som gjør at den nye samhandlingsreformen og de helt nødvendige strukturelle endringer resulterer i et bedre helsevesen? Og bedre for hvem?
Jens Stoltenberg ga idag håp om at partiet vet hva de driver med i helsepolitikken. Det har ikke alltid vært like lett å se. Kanskje har de ikke vært dyktige nok til å formidle? Min mangeårige regntunge skepsis til hva arbeiderpartiet har drevet med siste årene, særlig innenfor rus, psykiatri og rehabilitering av mennesker med kroniske lidelser, har fått et lite opplett.
Som erkesosialdemokrat og tidligere både leder i lokapartiet og tillitsvalgt i kommunestyret var det godt å se at vi har en statsminister som fremdeles tenker og taler som en ekte sosialdemokrat. Selv om jeg ikke lenger er politisk aktiv og har funnet det meget greit å leve med det, så følger jeg med og syns det skjer spennende ting. Jeg er lei av pratemakere. Jeg vil se endringer. Arbeiderpartiet lover endringer. De beslutter endringer. Og gjennomfører endringer. Jeg er ikke alltid enig, men det viser handlekraft og vilje til styring. 
Det blir nok et spennende valg til høsten. Talen var troverdig og jeg gleder meg til å se oppfølgingen og gjennomføringen. Heia Jens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar