lørdag 2. april 2011

Nedlegging av fødestuer og lokalsykehusfunksjoner

Dagens nyheter er preget av nedleggelse av lokale sykehusfunksjoner. Fødeavdelinger ser ut til å være utsatt.  Det bringer meg mange år tilbake. Tilbake til tiden i Larvik, da jeg var 21 år og gravid med min eldste datter. For første og eneste gang gikk jeg i fakkeltog i protest mot sykehusadministrasjonen, som senere ble min arbeidsplass. Jeg protesterte mot nedleggelsen av Larvik fødeavdeling. Skulle jeg reise helt til tønsberg sykehus? Det lå en drøy time unna og var dengang en helt absurd tanke.
Fødeavdelingen i Larvik ble nedlagt til tross for protester. Desember og vinteren kom. Vannet gikk midt på natten og jeg og pappan til barnet dro til sykehuset i Tønsberg kl. 06.00 på morgenkvisten i taxi. Vi trodde vi hadde det travelt.
På sykehuset tilbrakte jeg dagen med å gå i trapper. Sukking og stønning over at ingenting skjedde. Først etter 14 timer begynte ting å skje. Det skjedde ikke fort. Men det ble dramatisk.
Budskapet var klart ganske raskt etter at babyen forsvant ut med sykehuspersonalet og vi som foreldre frustrerte ventet på beskjed. Var alt bra?
Dette ville ikke ha gått bra om ikke sykehuset hadde tilgang på spesialister.  Den beskjeden var klar.
19 måneder senere fødte jeg et barn til. Ingen enkel fødsel det heller. Det tok tid. Jeg lå med drypp i mange timer. Skuldrene ble brukket for å få barnet ut denne gangen også. Jeg var mentalt bedre forberedt denne gangen. Glad for å være blandt spesialister. Vanskelige fødsler tar som regel tid. Raske fødsler er som regel problemfrie. Statistikken taler sin klare tale. Etter disse opplevelsene er jeg for nedleggelse av lokale fødeavdelinger uten spesialister. Jeg hadde kanskje ikke hatt to friske, nydelige døtre med et lokalsykehus. Lokalsykehus har ofte ikke mange nok fødsler som gir erfaring eller spesialister til å håndtere de kompliserte fødslene.
To nydelige barn har jeg født - og oppdratt :-)
Jeg blir emosjonall av diskusjonen som når foregår på TV. For mange vil lokale sykehusfunksjoner være godt nok. Men de fødende vil sjelden ha noe vondt av å reise litt lenger for å være trygge på at alt er vel. For oss som føder med komplikasjoner vil ikke lokalsykehus være godt nok. Ikke visste jeg forskjellen den gang jeg demonstrerte. Ung, uerfaren og gravid med min eldste datter. Hvem vet om fødselen blir komplisert eller ikke før de føder? Veldig få. Her må vi lytte til spesialistene! De vet hva de snakker om. Jeg er overbevist om at mer sentralisering av noen funksjoner vi lønne seg for de som trenger spesialister. For de med ukompliserte, raske fødsler vil det ikke være noe problem og ikke spille noen stor forskjell.
Ikke la reisetiden skremme noen til å velge et dårligere tilbud. Velg heller noen ekstra døgn på hotel i nærheten av fødestedet for å sikre en vellykket fødsel. Det er verdt det. Det er iallefall min mening!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar