onsdag 6. april 2011

Norsk helsevesen i krise?

Nok en gang er det fokus på vårt helsesystem, og ikke minst sykehusene. Iallefall har helseministeren vår en krise. Mange politikere krever nå helseministerens avgang, selv innen eget parti. Men hjelper det å bytte ut helseministeren? Bør man ikke nå begynne å bytte ut litt på helsebyråkratiet og premissene for å posisjonere seg i vårt nye karrieresystem, som helsevesenet nå er blitt. Vi har byttet mange helseministere i de siste årene. Statsministeren ser ut til å bytte ut etterhvert som folk er misfornøyde. Jeg tror det er systemet som er i krise. Det hjelper ikke å bytte flere helseministere.
Vi har på den ene siden verdens beste velferdsstat. Samtidig bruker vi mest penger på helse per innbygger nesten i verden. Og det klages i alle leire.
Som mangeårig pasient, som har besøkt mange, både private og offentlige sykehus, i innland og utland, har jeg opplevd mye forskjellig. Norge er flinke til å skryte av oss selv. Men er vi virkelig best?
Eller er vi nordmenn mer kresne og sutrete enn gjennomsnittet av verdens befolkning?
Jeg syns det er vanskelige spørsmål å svare på. Fokus på faglighet må være tilstede. Kanskje har vi blitt styrt for mye av fokuset på økonomi? Kanskje har vi tapt noe med blårussens inntogsmars i helsevesenet? Og de store sammenslåingene?
Jeg har troen på gode kompetansemiljøer. Men styrker man dette ved å rasere etablerte fagmiljøer?  Politikken preges av mye synsing. Vi trenger mer fakta.
Som tidligere helsebyråkrat har jeg sterke meninger om hvordan deler av dette fungerer, det jeg føler jeg kan noe om. Samtidig kan vi ikke klage på alle grep som gjøres for å styrke viktige funksjoner. Diskusjonen om helsesystemet er vanskelig, men jeg er glad det nå kommer opp i den offentlige debatten. Jeg skal følge med. Håper nå media følger opp med saklig informasjon og ikke bare selger "verstingehistorier".
Jeg tror det er med på å tåkelegge denne viktige debatten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar